Hvordan du kommer frem til riktig budsjett for annonseringen din

Et par enkle formler jeg bruker for å vurdere om annonsekampanjen fungerer.

ANNONSERING

Regnestykket som forteller deg hvor mye du bør bruke på annonsering, ser forskjellig ut for alle bedrifter. Du må bruke dine egne tall for å komme frem til det riktige svaret for ditt selskap. I dette blogginnlegget vil jeg vise deg hvordan jeg pleier å vurdere annonsebudsjettet.

Relevante formler for annonsering

Når vi måler lønnsomhet eller effektivitet av annonsering, er det noen begreper som er smarte å bruke.

ROAS (Return On Ad Spend) gir deg et tall som sier noe om hvor mye omsetning du genererer per annonsekrone.

ROI (Return On Investment) gir deg et tall som sier noe om hvor mye overskudd du genererer per annonsekrone.

Nedenfor forklarer jeg detaljert hvordan man kan bruke de to begrepene.

ROAS (Return On Ad Spend)

Begrepet ROAS er omsetning delt på annonsesum. Tallet du sitter igjen med er en grad, og er da din ROAS.

Dette er etter mitt skjønn det viktigste og mest interessante parameteret når vi snakker om annonsering på nett. ROAS betyr «Hvor mye omsetning fikk du igjen for denne summen brukt på annonsering?»

Eksempel #1: Salg av klær

I løpet av 30 dager annonserer vi for 10 000 kroner på Facebook og Google. Klikk som gjøres på annonsene våre fører vedkommende til nettbutikken vår, hvor vi selger herreklær. Vi har satt opp måling og analyse, slik at vi får vite hvor mange av salgene i nettbutikken i denne perioden som faktisk kommer fra annonsene våre.

Etter 30 dager kan vi se av analysen at annonsene har generert 100 000 kroner i salg i nettbutikken vår.

I eksempelet over får vi 100 000 kr / 10 000 kr = 10 ROAS. For hver krone du bruker på annonser genererer du 10 kroner omsetning.

Eksempel #2: Salg av nettsider

Hvis du ikke selger vanlige varer, men annonserer for å oppnå leads via en perfekt landingsside, må du sette en viss verdi på hver lead for å komme frem til en ROAS-grad du kan bruke videre.

La oss si at du selger nettsider (hehe), og at en ny kunde i snitt betyr 80 000 kroner i økt omsetning.

La oss videre si at det bare er én av 10 som fyller ut kontaktskjemaet ditt hver måned, som faktisk blir en nettside-kunde.

Da vet vi at du trenger 10 leads for å generere en omsetning på 80 000 kroner, og av det kan vi si at hvert enkelt lead er verdt 8 000 kroner.

Vi er klare for å annonsere i 30 dager, og bruker 20 000 kroner på Facebook og Google. Klikk fører til landingssiden vår hvor kontaktskjemaer blir utfylt og lander i din innboks.

Etter endt annonseperiode sitter vi igjen med 22 leads.

I dette eksempelet får vi da følgende regnestykket: 22 leads x 8 000 kr / 20 000 kr = 8,8 ROAS. For hver krone du bruker på annonser genererer du 8,80 kroner omsetning.

Les mer om ROAS hos Labs.

Hva er en god ROAS for annonsering?

Dette spørsmålet er litt komplisert, og avgjøres også av dine andre kostnader utover annonseringen. Begrepet ROI tar høyde for dette, og beskrives lenger ned i innlegget.

Jeg bruker ROAS kun til å avgjøre om en annonsekampanje er en suksess, og hvordan kampanjen gjør det i forhold til andre kampanjer.

Får du en negativ ROAS så taper du penger på annonseringen. Da fungerer ikke annonsekampanjen din. Er ROAS-graden din positiv, og gjerne over 2, så omsetter du for mer enn du bruker på annonser – og vi kan si at annonseringen fungerer.

ROI (Return On Investment)

ROAS-graden tar kun høyde for annonsekostnaden din, mens du i forbindelse med å levere varen kan ha mange andre kostnader som påløper. ROI-graden tar med alle kostnadene forbundet med salget. La oss se på et av eksemplene igjen.

Eksempel #1: Salg av klær

Vi solgte varer for 100 000 kroner under annonseperioden, men vi har jo flere kostnader i forbindelse med disse salgene. Vi skal blant annet kjøpe inn klærne til lageret vårt, og det går med lønnskostnader til å behandle ordrene og pakke alle forsendelsene som skal ut fra lager.

Vi omsatte klær for 100 000 kroner. Varekostnaden for disse klærne var på 70 000 kroner. Vi regner på at det tok to ansatte to dager å behandle alle ordrene, og regner inn en lønnskostnad på 12 000 kroner. I tillegg baker vi inn 1000 kroner til strøm, renhold og andre variable kostnader.

Salg: 100 000 kr
– Kostnader: 83 000 kr

Overskudd: 17 000 kr

I eksempelet over får vi 17 000 kr / 10 000 kr = 1,7 ROI. For hver krone du bruker på annonser genererer du 1,70 kroner overskudd.

Hvis du selger klærne dine uten å ha en stor nok profitt på hvert plagg, kan du faktisk tape penger på hvert salg.

Les mer om ROI hos Labs.