Ved bruk av sporing og analyse kommer vi frem til budskap som konverterer

ForsideBloggSporingVed bruk av sporing og analyse kommer vi frem til budskap som konverterer

Bruk innsikt fra måling og analyse til å øke omsetning og forbedre landingssidene dine. Hvem vil vel ikke ha flere leads eller salg?

Google Tag Manager er gull

Hvis du ikke er kjent med Google Tag Manager fra før, er det nå på tide.

Enkelt forklart er Google Tag Manager et verktøy hvor du kan utløse hendelser, eller «varsler», hver gang noe konkret skjer på siden din.

For eksempel kan vi lage en regel om at en hendelse skal utløses hver gang noen trykker på en knapp eller link som har ordet «kontakt oss» i seg.

Da vil vi fremover få en oversikt over hvor mange ganger noen har gjort dette – altså antall hendelser hvor noen har trykket på en link med «kontakt oss» i teksten.

Dette kan brukes til å måle hvordan alle knappene på siden din presterer – hvilke linker bruker folk og hvilke er helt overflødige?

google tag manager illustration

Bruk innsikten til å øke omsetningen

Se for deg følgende:

Øverst på nettsiden din har du et banner som viser den nyeste salgskampanjen din. Kanskje det er en ny kleskolleksjon du skal markedsføre stort fremover.

Du kan lage 3-5 forskjellige overskrifter og ingresser, som alle kan være gode presentasjoner av kolleksjonen. Målet ditt, og hypotesen din, er at disse kan få de besøkende til å bli interessert i de nye klærne.

Vi setter opp nettsiden din slik at disse 3-5 forskjellige tekstene vises tilfeldig over en viss periode (1 uke eller 1 måned, for eksempel).

Ved å sette opp utløsere i Google Tag Manager kan vi i denne perioden måle hvilket budskap som genererte flest klikk for kleskolleksjonen din.

Basert på denne innsikten kan du så gå videre med for eksempel de to budskapene som tydelig engasjerte brukerne i størst grad, og som data viser at genererte flest klikk og kjøp for den nye kolleksjonen.

landing page stock photo

A/B-testing

Denne måten å måle på kalles ofte A/B-testing, og er mye brukt i annonsering for eksempel.

Det er grunnen til at Google Ads faktisk krever at du fyller inn minimum tre forskjellige ingresser per annonse. De vil hjelpe deg med å engasjere brukerne, og måler automatisk hvilke annonser som gir mest klikk.

Basert på resultatene vil de automatisk skape den «perfekte annonsen», som data viser at fungerer best.

Dette er noe av det som har revolusjonert annonsering på nett mest, og det kan brukes stort sett på alle andre områder også.

Den perfekte landingssiden

Når man annonserer kan man bestemme hvor brukeren skal sendes når de trykker på annonsen din, og da vil man ofte sende de til en konkret side.

Mange kunder jeg jobber med har ofte bare én landingsside, som de har satt opp i forbindelse med annonsering på Facebook eller hos Google.

En nettbutikk vil kanskje bare sende den som klikker til forsiden av nettbutikken, men mange andre typer selskap ønsker for eksempel at folk skal fylle ut et skjema.

For slike selskap:

Det kan dreie seg om å signe up for tilgang til et demoprodukt, melde seg på et nyhetsbrev eller lese om et tilbud og melde seg som interessent i et kontaktskjema.

Jeg tilbyr en pakke hvor vi prøver ut 3-4 forskjellige budskap på landingssiden.

Det kan rent teknisk være én URL alle sendes til, men med min løsning så tester vi ut overskrifter og ingresser automatisk.

Etter en viss tid (vi blir enige om hvor lang testperiode som er hensiktsmessig) vil Google Tag Manager ha generert en oversikt over alle som har gjort den ønskede handlingen, og hvilket budskap de «falt for».

Det blir rett og slett en pall, som viser helt tydelig hvilket budskap som har størst suksess og hvilke som kom på andreplass, tredjeplass osv.

Med denne innsikten kan vi enkelt teste nye idéer, men det beste er at vi raskt og effektivt kan justere teksten vår slik at annonsekronene blir brukt mest hensiktsmessig!