4 tips til hvordan du kan skaffe deg mer trafikk og salg

ForsideBloggØkt trafikk4 tips til hvordan du kan skaffe deg mer trafikk og salg

Det er noen relativt enkle grep man kan ta som gir mer trafikk til nettsiden din.

Her beskriver jeg 4 tips som alle bør følge.

Tips #1: Optimalisér for søkemotorer

For WordPress-brukere finnes det et par veldig gode plugins, som forteller deg hva sidene dine mangler for å tilfredsstille SEO-kravene.

Både Rank Math og Yoast SEO gir deg feedback fortløpende mens du redigerer sider og innlegg, og sier blant annet fra om du har for få ord i teksten eller om du bør bruke konkrete nøkkelord oftere eller ei.

Slike verktøy gjør det enkelt å skrive inn nødvendig metainformasjon, ha gode og beskrivende titler samt bruke korrekt HTML-struktur for innholdet ditt.

Dette handler med andre ord om å sørge for at nettstedet ditt er utformet på en optimal måte for at Google (og andre søkemotorer) skal lese og indeksere nettsidene dine best mulig.

Hvis du ikke har et WordPress-nettsted:

Bruker du ikke WordPress kan du fortsatt optimalisere for søkemotorer, men det krever mest sannsynlig litt mer manuelt arbeid.

Ta kontakt hvis du vil ha en gjennomgang av SEO-optimalisering på ditt nettsted.

Tips #2: Bruk tilbakemeldingene fra Google for å gi mer trafikk

Ved å sette opp Google Search Console for ditt domene kan du få direkte feedback fra Google om hvordan siden din rangerer og indekseres.

Feedback kan være:

  • Hvor mange ganger nettsiden din dukket opp i Google-søk, og hvor mange ganger noen faktisk trykket seg videre til din side.
  • En nettadresse som ikke finnes, som betyr at de besøkende kommer til «Finner ikke denne siden». Dette bør fikses på.
  • At tekst er for liten til å leses, eller at innholdet er bredere enn mobilskjermen. Slike tilbakemeldinger bør utbedres, da dette påvirker synligheten hos Google.


Hvordan sette opp Google Search Console?

  1. Gå til Google Search Console
  2. Logg inn med Google-konto (gjerne den samme du bruker til Google Analytics)
  3. Klikk på «Legg til område», som du finner til venstre
  4. Skriv inn adressen til nettsiden din, og trykk «Fortsett»
  5. Google vil så kreve at du bekrefter at du eier dette nettstedet

Du finner alle detaljer underveis i registreringen.

Tips #3: Bruk sitemaps

Et sitemap er en fil som beskriver strukturen til et nettsted. Se på det som et slektstre for nettsiden din.

Hvis du ikke sender inn sitemaps til søkemotorer så vil fortsatt sidene dine bli oppdaget og indeksert, men det blir mer tilfeldig og kan ta lenger tid.

Det tar ikke lang tid å generere og registrere et sitemap, så dette er noe alle bør gjøre. Da forteller man rett og slett Google hvilke sider som finnes på domenet ditt, og instruerer søkemotoren til å finne og vise akkurat disse sidene.

bruk sitemaps for mer trafikk

Tips #4: Bruk annonser på nytt innhold

Kanskje du tenker dette er et merkelig tips å ha med i en sånn oversikt?

Det er ganske selvfølgelig at man får mer trafikk hvis man bruker penger på annonsering og linker til nettsidene sine.

Dette tipset handler derimot ikke om å kjøpe seg trafikk.

Se på det som at du kjøper feedback fra målgruppen din.

Hver gang du har skrevet en ny artikkel eller lagt ut en ny side på nettstedet ditt, vil jeg anbefale at du bruker litt penger på en annonse for denne adressen.

Det er to grunner til dette:

  1. Betalt trafikk (som annonsering) er en god snarvei til å få rask trafikk til den nye adressen, som speeder opp Googles indeksering av det nye innholdet.
  2. Hvis du reklamerer for alle artiklene eller blogginnleggene dine får du etter hvert utrolig verdifull data tilbake.

Denne dataen kan du så bruke på flere måter.

La oss si at du har publisert to artikler i måneden i et halvår. Du har samtidig kjørt 12 annonser, én for hver av de nye artiklene.

Løpende kan du da sammenligne resultatene for annonseringen, og du vil fort se hvilke saker og annonser som har fungert best.

Dette forteller deg hvilke titler som engasjerer mest, hvor lange artiklene dine ideelt sett bør være og potensielt hva folk klikker videre på etter at de har sett den første saken.

Det du betaler for er innsikt, og løpende tilgang til målgruppa som forteller deg hva som fungerer best og hva du kan gjøre mindre av.