3 eksempler som viser deg hvordan du raskt kan øke salget med annonsering hos Google.
Eksemplene med 3 tenkte bedrifter som markedsfører seg digitalt finner du litt lenger ned.
For å holde det helt enkelt kan vi si at det er to måter å få nye kunder til å besøke nettstedet ditt på:
Denne artikkelen fokuserer på betalt trafikk, og målet er å forklare deg hvordan du kan øke salget ditt med digital markedsføring i form av annonsering hos Google.
For en optimalisert kundereise er det mange detaljer man bør tenke på, og veldig mye som kan sies.
Men for å beskrive prosessen fra A til Å helt enkelt, bruker jeg disse 5 punktene i en oppskrift på digital markedsføring:
Resultatet er en salgsmaskin som bare går og går, og du avgjør hvor mange salg du vil ha ved å bestemme budsjettet for kampanjene.
For å illustrere hva dette betyr for forskjellige bransjer og bedrifter har jeg undersøkt 3 forskjellige tenkte bedrifter:
I dette eksempelet representerer vi et konsulentselskap som særlig fokuserer på ledelse.
De er ute etter å komme i kontakt med andre selskaper som ønsker bistand til å gjennomføre lederkurs og trening for ledergruppa.
Helt konkret har konsulentselskapet en landingsside hvor de vil ha nye interessenter til å fylle ut et kontaktskjema.
Ved å fylle ut dette kontaktskjemaet signaliserer man en sterk interesse for lederkurset, og det blir opp til konsulentselskapet å lande en avtale om bistand.
Mål: Vi vil markedsføre oss mot de som mest sannsynlig er ute etter slike tjenester på Google.
Søkeord vi fokuserer på:
Budsjett: Vi vil bruke 500 kr per dag på Google Ads, som blir totalt 15 000 kr per måned.
Prognose for resultat: Google estimerer at vi med disse søkeordene og dette budsjettet kan forvente 210 klikk på annonsene per måned.
Konvertering: Hvis vi regner med en konverteringsgrad på 3% (som er ganske forsiktig), kan vi forvente at 6 kontaktskjemaer blir fyllt ut.
Altså at 3 av 100 som klikker på annonsen faktisk fyller ut kontaktskjemaet.
Men det er jo ikke sikkert konsulentselskapet lander alle disse som kunder. Derfor har konsulentselskapet regnet seg fram til at i snitt er ett kontaktskjema verdt 20 000 kroner.
Verdi: Konsulentselskapet har kommet frem til at ett utfylt kontaktskjema i snitt er verdt 20 000 kroner i årlig omsetning.
Når vi da skal måle verdien av annonseringen får vi at 6 utfylte skjemaer genererer 20 000 kroner hver i omsetning, hvilket betyr 120 000 kroner i økt omsetning fra annonseringen.
ROAS: Return On Ad Spend er en grad vi bruker for å si noe om avkastningen vi får på annonseinvesteringen vår, og fremkommer av omsetning delt på annonsekostnad.
I vårt tilfelle blir det 120 000 kroner delt på 15 000 kroner, og resulterer i en ROAS på 8.
For hver krone som brukes på digital markedsføring (annonsering) får konsulentselskapet 8 kroner tilbake.
Dette eksempelet tar for seg en produsent av sko, nærmere bestemt vintersko.
Skoprodusenten selger altså kun vintersko, men kan markedsføre seg digitalt til hele landet med nettbutikken sin.
Mål: De er helt åpenbart ute etter å nå mennesker som søker etter vintersko på Google, og vil sende de som klikker på annonsen sin til nettbutikken.
Søkeord vi fokuserer på:
Budsjett: Vi vil bruke 500 kr per dag på Google Ads, som blir totalt 15 000 kr per måned.
Prognose for resultat: Google estimerer at vi med disse søkeordene og dette budsjettet kan forvente ca 2 500 klikk på annonsene per måned.
Konvertering: Hvis vi regner med en konverteringsgrad på 4%, kan vi forvente at 100 bestillinger gjøres i nettbutikken, som følge av annonseklikk.
Verdi: Skoprodusenten anslår en snittverdi per bestilling i nettbutikken sin til å være verdt 800 kroner.
Så i dette caset regner vi med at salget som følger av annonsene er verdt 100 x 800 = 80 000 kroner.
ROAS: Fremkommer av omsetning delt på annonsekostnad: 80 000 kroner delt på 15 000 kroner, og blir 5,3.
For hver krone som brukes på annonsering får skoprodusenten 5,3 kroner tilbake.
En glup dame som tilbyr privatundervisning i matematikk, ønsker nå å markedsføre seg digitalt for å finne flere kunder.
Hun driver normalt fysisk undervisning, men har under korona-pandemien spesialisert seg på nettkurs. På denne måten er kunder fra hele Norge interessant.
Mål: Denne læreren er altså ute etter påmeldinger til et nettkurs hun har utviklet, som går over 8 uker. Påmeldingen til kurset koster 3 000 kroner.
Søkeord vi fokuserer på:
Budsjett: Hun vil bruke 200 kr per dag på Google Ads, som blir totalt 6 000 kr per måned.
Prognose for resultat: Google estimerer at vi med disse søkeordene og dette budsjettet kan forvente ca 110 klikk på annonsene per måned.
Konvertering: Hvis vi regner med en konverteringsgrad på 5%, kan vi forvente at 5 påmeldinger bekreftes til nettkurset, som følge av annonseklikk.
Verdi: Med en kursavgift på 3 000 kr utgjør 5 påmeldinger 15 000 kroner i salg.
ROAS: Fremkommer av omsetning delt på annonsekostnad: 15 000 kroner delt på 6 000 kroner, og blir 2,5.
For hver krone som brukes på annonsering får matematikklæreren 2,5 kroner tilbake.
Kjetil Moen Nettservice setter gjerne opp dette for din bedrift. Med bakgrunn fra journalistikk og mange års erfaring med både digital markedsføring og salg kan vi hjelpe deg med å sette opp annonsesystemet på en optimal måte. Hvordan man utformer selve teksten og overskriften i annonsene er også viktig.
Vi garanterer deg klikk og nye interessenter, men det er opp til landingssiden din eller selgerne å lande salget.
Vi gjør analysen, grunnarbeidet og den faktiske utformingen av annonsene dine for deg. Det er likevel viktig at din bedrift deltar i noen steg av prosessen: